Si Clujul e tot hohotire de clopote....



Cu orasul Cluj este o poveste veche, atat de veche incat multi dintre voi nici nu existau...pentru asta ar trebui sa ne intoarcem prin anii '80 atunci cand am auzit pentru prima data cantecul Dor de Cluj(Dor de Blaga) la Cenaclul Flacara, un cantec atat de reusit, de profund atat ca muzica dar si ca text incat in urma acelui cantec am ramas fermecat de acest oras. E foarte ciudat acum sa inteleg cum s-a intamplat asta dar este adevarat ca nici contextul si nici varsta nu mai sunt demult aceleasi, din pacate....dar fiecare varsta si context cu avantajele si dezavantajele sale. Am reusit sa ajung in Cluj in anul 1986 in timpul armatei si chiar de doua ori, iar mai tarziu prin 1994 cu Karma cand am si cantat. De atunci nu am mai avut ocazia pana de curand, in urma cu cateva saptamani...mi-era atat de...."dor de Cluj"....L-am regasit altfel, sau poate el era acelasi, doar eu altul sau cel putin altfel decat atunci. Am colindat cateva ore prin centru cautand cluburile in care se canta folk si astfel am revazut piata Mihai Viteazul, cu statuia ecvestra a marelui domnitor, statuia lui Matei Corvin care se afla in restaurare, statuia lui Avram Iancu aflata in parcul dintre Catedrala Ortodoxa si Teatrul National , iar hotelul Belvedere locul in care am poposit la prima mea vizita in Cluj, era la locul sau, cu toate ca mi s-a parut fiind mult mai jos pe culmea dealului decat tineam eu minte, probabil o alta raportare la spatiu si dimensiuni, am poposit pentru o ora la un bistro interesant aflat intr-una din cladirile vechi ale orasului de pe Somes, atrasi de anunturile la fel de interesante ce te imbiau sa savurezi o cana cu vin fiert si diverse arome, alaturi de niste carnati plescoi. Am vazut insa si lucruri f interesante care pana atunci imi scapasera, din pacate...casa in care s-a nascut Matei Corvin, fiul marelui Iancu de Hunedoara, aflata doar la doi pasi de bistro, pe aceeasi veche strada ce mai purta inca aerul medieval al vremii. La iesirea de pe straduta am descoperit chiar si vestigii mult mai vechi, urme ale municipiului daco-roman Napoca, dinainte de cucerirea Daciei de catre romani(118-119), colonie in timpul imparatului Marcus Aurelius, resedinta de guvernator si capitala provinciei Dacia Porolisensis, necropole romane din sec. II-IV ......
In timp ce pasii ma purtau pe strazi, in minte imi rasuna fara incetare aceleasi versuri magice, ce ma vrajisera demult..."...si Clujul e tot hohotire de clopote/ si pasii lui Blaga prin Cluj se aud..."


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu